13.5.05

Utfor stupet for tabloidene


"Leserne har en lengsel etter mening og sammenheng"

Dette sier forsker og professor Frank Aarebrot på paneldebatt på Nordiske Mediedager i Bergen. Se referat i Propaganda. "Tabloidene er på vei mot stupet", sier Aarebrot. Avisene kan ikke skylde på internet, de må selv ta ansvar for at opplagstallene falle.

Aarebrot refererte en undersøkelse som viste at "87 prosent av journalistene og 77 prosent av publium mener at VG og Dagbladet er blitt mer og mer lik Se og Hør og Her og Nå i løpet av de siste 5 årene, viser en fersk undersøkelse gjort av Norsk Respons." se pressemelding fra
Mediedagene her. De skriver videre:

"Aviser hadde et samlet opplagsfall i 2004 på 45.759 eksemplarer, et fall som har fortsatt i år. En underskelse gjort av Norsk Respons for Nordiske Mediedager viser at både journalister og publikum ønsker mer substans i avisenes innhold. De er lei av spaltemeter på spaltemeter med kjendisstoff, og vil ha tyngre innhold. 85 prosent av journalistene vil ha mindre kjendisstoff, mot 66 prosent av publikum. I lengselen etter innhold ønsker 71 prosent av journalistene mer utenriksstoff. I 1999 svarte 49 prosent av journalistene positivt på samme spørsmål. Dette er en økning på 22 prosent."

Og troverdighet og nytte er også i fritt fall. Iht til samme undersøkelse "er det verdt å merke seg at bare 4% av publikum har Dagbladet som den avisen som ”dekker deres interesser best”". Se artikkel fra
arrangørene her. Stort bedre illustrasjon på hva som skjer når en kaster seg på det overfladiske kan en ikke få. Mange kjøper fortsatt Dagbladet, selv om opplaget har falt en stund, men avisen transformeres til ukeblad. Å høre Dagbladets redaktør nå snakke om avisens samfunnsrolle er derfor komisk.

Men pressen selv tar ikke selvkritikk. Langt i fra.

"Det er et hykleri mellom hva folk sier de vil ha og hva folk faktisk vil ha. Premissene til Aarebrot er riv ruskende gale, hevder Aftenpostens sjefredaktør Hans Erik Matre" fra paneldebatten med Aarebrot. Han er i fint trav etter Dagbladet.

Hvordan har så media selv dekket undersøkelsen i Norsk Respons og diskusjonene på Nordiske Mediedager i Bergen. Kanskje er det fordi det er i Bergen, kanskje ikke, men dekningen har vært minimal. I hovedsak fagmediene som Kampanje, Dagens Medier og Propaganda har dekket saken - men alle relativt kort og kjapt. I tillegg til NRK Kultur var det tema på det grundige "Sånn er livet" - og illustrerer dermed godt Aarebrots poeng.
Bergens Tidende hadde en stor sak med Aarebrot og NR undersøkelsen, men tar der kun opp det som angår tabloidiseringen på TV. Samme sak fikk oppslag i Aftenpostens nettavis, men igjen kun det som handlet om tabloid TV. En lang og god kommentarartikkel i BT referer likevel innholdet i undersøkelsen men tar ikke stilling. En annen sak i BT dekker riktignok debatten og paneldiskusjonen med Aarebrot på en skikkelig måte (men så fant det hele sted i Bergen...) En del lokalaviser tok naturlig nok opp en NTB-sak sak om at det nå er for mye kjendisstoff.

"Eit overveldande fleirtal, heile 85 prosent, i undersøkinga som er gjort av Norsk Respons meiner det er for mykje stoff om kjendisar i norske aviser."

"Granskinga viser òg at stadig fleire meiner avisene brukar for mykje spalteplass på sport, og at det er for lite utanriksstoff. I 1999 ville kvar fjerde ha meir utanriksstoff, medan det no er snart kvar tredje som etterlyser meir informasjon om det som skjer utanom landegrensene."

Det som er urovekkende er at pressens ledere avviser kritikken totalt. Det har kommet så langt nå at redaktører kan sitte alvorlig på et podium og mene at det objektivt sett er riktig å gi folk glamour, sport og skandaler til fortrengelse for seriøst stoff, fordi folket kjøper det. Og på toppen av alt anklage leserne for å være hyklerne blant oss ...

Objektivitet er tilogmed pressens basale dyd. Og den dyrker de inntill de paniske på mikronivå. Presse-etikk er det heteste tema, jo mer tøv de har på forsidene jo mer drøfter de etiske sider ved alt annet enn det som virkelig nå er vesentlig.

Ingen kommentarer: